Rituel : association graphie phonie

Le rituel d'accueil permet de pauser le début de la séance qui se passe entre le cours de sport et le cours de math. C'est un moyen de calmer les élèves, de les mettre dans une dynamique d'apprentissage pour le cours de langue. Nous sommes aujourd'hui baignés dans la culture anglo-saxonne et pourtant nous chantons souvent des chansons en anglais avec une patate chaude dans la bouche ce qui donne la plupart du temps une sorte de gloubiboulga pas très compréhensible, moi la première. Cette activité musicale est donc un moyen d'attirer l'attention des élèves pour le début de la séance sur les différences graphie / phonie. Elle consiste à proposer les paroles de la chanson en donnant deux solutions proches en son ou en graphie et de leur demander de discrimer les sons ou les graphies. 

SAFELY / LATELY, I've been thinking
This could be ANOTHER / GREENER
soundtrack to your LIFE / SIDE
Seems like you know the SCRATCH / SCRIPT
By HEART / HEALTH

The curtains HAVEN'T OPEN /HAVE OPEN
But I've been watching everybody
Play BACK / THE PART
Think I'll stick AROUND / A ROOM
To see what IS HAPPINNESS / HAPPENS

Give an inch and you take A MILE / A SMILE
Couldn't you have WAITED / WEIGHT
A little while LONGER / MONGER
What's the feeling too strong

SAFELY / LATELY
You've been living ON THE OUTSIDE LANE / ON THE OUTSIDE LIME
FRANKY / FRANKLY
I'm not letting you THROUGH / THOUGH
LATELY / FIRSTLY
You've been living on the outside JANE / LANE
FRANKY/ FRANKLY
I'm not letting you THOUGH / THROUGH

You need another JAR / CAR

Lately, I've been WATCHING /CATCHING
From THE FRONT SEAT  / THE BACK SEAT
Seeing how the others DRIVE / DRAW
Funny how they love to take CONTROL / TROUBLE
Till something isn't WARNING / WORKING

I see them losing their MOUSE / MINDS
Trying to keep their PRIDE / PRICE
As the race for the first POSITION / POLLUTION

Give an inch and you take a MILE / SMILE
Couldn't you have WAITED / WANTED
A little while LONGER / LONER
What's the feeling strong